tisdag 4 juli 2017

Vad har jag gjort den senaste tiden?

Jag tänkte dra en kort uppdatering om vad jag har haft för mig de senaste veckorna. :)

Jag har, som en del människor säkert har märkt, flyttat hem-hem. Jag skriver nu detta från det s.k "familjebiblioteket". Om jag blickar över skärmen ser jag vår bakgård, med den samma gamla lekstugan jag lekte i som barn. Jag ser också ett av mina gamla favoritklätterträd som har vuxit något, precis som jag.
Ni får istället nöja er med en screenshot från "The Mystery
of a Lost Planet". Känns som om mitt huvud har varit
DÄR snarare. 

Jag har "nattvandrat" nästan dagligen sen jag kom tillbaka. Jag har helt enkelt haft tur med vädret. (åtminstone tills för några dagar sen då det började regna) Ursprungligen hade jag tänkt här lägga upp några bilder jag skulle fota, men var sedan för lat för att faktiskt ta några.

Jag har skrivit och läst en del. Just nu befinner jag mig mitt i sci-fi-verket Speaker for the Dead av Orson Scott Card. Får se om jag recenserar den, men det jag kan säga så här långt är att ett problem han har är att han har för stora händelser som han inte beskriver.
Tänk så här: Orson Scott Card var ursprungligen en manusförfattare. Så det betyder att han inte beskriver så mycket, såvida det inte är väsentligt. Än så länge är det inget fel, eller hur? Jag själv har adapterat lite samma stil i mitt eget skrivande, att jag har bara med det mest väsentliga i beskrivningar. Jag tycker att texten flyter på lättare då och läsaren drunknar inte i beskrivningar.
Men regeln som Orson Scott Card bryter mot i denna bok är "Show, don't tell".

Det finns t.ex några stycken som går ut på att han beskriver att "de for dit och pratade med den personen och fick reda på följande. Deras skepp dockade med rymdstationen och besättningen gick ombord."
Varför inte istället skriva längre och faktiskt visa oss hur diskussionen med typen går? Eller visa oss bryggan på rymdskeppet som ska docka med rymdstationen, hur de drar i alla spakar och hur kaptenen ger kommandon, eller något sånt?

Men annars gillar jag intrigen, fast det bygger på att man har läst Enders Game före. Det jag gillar med intrigen i Speaker är att det tar premissen från Enders Game (=En pojk ska rädda världen från en invaderande alien styrka) och vänder lite på det. (=några tusen år senare är han inte ihågkommen som en hjälte, utan som ett monster som utrotade en utomjordisk ras).

Mitt skrivande då? Jag har mest planerat sessioner, men ändå lagt undan lite tid för att skriva på mitt fantasyepos. (som antagligen inte blir publicerat, men whatever, jag har roligt med det!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar