lördag 20 januari 2018

Den låt som borde mördas!

Tomas Ledin - Sommaren är kort

Jumalauta vad jag avskyr denna låt! Jag har som mål varenda sommar att försöka undvika skiten, men rövhålen vid radiostationerna tror att folk vill höra på den!

Låt mig nu då dissekera denna skit och säga exakt var felet ligger, okej?!

1) Barndomstrauma. Jag har talat om det i ett tidigare inlägg, men jag var trött på den redan i lågstadiet och blev mera trött på den då vi till en vårfest skulle sjunga den. Och läraren var mån om att vi skulle uttala T:et i "Kort". Så föreställ er att man lär sig sjunga "sommaren e korTT... De mesta regnar borTT. Hösten kommer snarTT. Den går med vindens farTT..."

2) Vad handlar den om? Att det är sommar. Grattis, denna text är värd nobels litteraturpris för att med denna lilla visa har Tomas Ledin visat på sådana komplicerade känslor som "solen skiner" och att "det mesta regnar bort". (Ursäkta, "regnar borTTTTT"!)
Bob Dylan? En falsk avgud, en person som inte ALLS är värd det priset, Tomas Ledin däremot, han är GUD när det kommer till att skriva sångtexter!

3) Musikaliskt är låten tråkig. Jag menar skulle den byta takt eller jag vet inte, dra upp hastigheten lite, så skulle låtan genast bli mycket bättre.
Och så avskyr jag hur mycket plats synten är, mellan alla andra instrument är nedmixade!

4) Tomas, försök inte göra hårdrock med ett solo i slutet och ett "näh-näh-näh-näh-nääh...." Eller är det Nänänä? Du själv är trött på låten?
Om tanken var att låten skulle "rocka" så skulle det vara bättre om gitarren skulle ha fått mixas upp lite.

Och därför avskyr jag denna låt!
Också en av många låtar som jag avskyr. Jag avskyr också Last Christmas av WHAM!

1 kommentar: