söndag 11 mars 2018

Att baka en värld: Magi

Magi i en fantasyvärld kommer mer eller mindre med byggsatsen. Naturligtvis så finns det en massa fantasy som har väldigt lite, om ens någon magi. Men om man tänker skriva en fantasyberättelse så antar jag att man i något skede, like it or not, kommer att springa på frågan om magi. Finns magi i världen? Hur fungerar det? Vem kan använda det?
Kan varenda kotte lära sig magi hur som helst eller är det ett livslångt projekt att ens bli en halvbra trollkarl?
Kan endast de som har anlag för att lära sig magi använda det?
Behöver man bara ramla en ramsa och peka med en pinne så händer något?
Kräver det stor koncentration och man behöver inte ens rabbla en ramsa?

Om du helt tänker ignorera magi så behöver du inte tänka på det, men jag tänker prata lite mera om magi, för jag har lekt med det i mina texter.
Nyckelordet jag vill använda är "Begränsningar".

Jag vet inte hur det är med er, men jag upplever att det är bäst om det inte är hur enkelt som helst att kasta trollformler, inte vem som helst kan göra det hur som helst.
I Dungeons and Dragons-universumet kan du lära dig i princip varenda trollformel som helst om du blir tillräckligt gammal och tillräckligt kraftfull och läser in dina trollformler.
I Tolkiens texter är det bara alver och ishtaris som kan riktigt det här med trollformler. Jag har då aldrig hört om en hobbit som skulle kunna göra det.

I Harry Potter övervakas samhället riktigt ordentligt, vilket betyder att om du kastar vissa trollformler så kan staten få reda på det. OCH så måste du förstås ha en trollstav och kunna formeln. Och ibland en del andra saker (som t.ex en dödande formel fungerar inte såvida du inte på riktigt vill döda någon). Dessutom kan nästan vem som helst använda magi vilket betyder att det inte är så speciellt om Harry kastar en formel på någon.

Orson Scott Card har i sin bok Harts Hope fastställt att du behöver blod för att kunna kasta en trollformel. Styrkan på trollformeln beror på vad för slags blod det är. Är det gammalt blod från ett djur är det mindre kraftigt, är det färskt blod från ett lamm är det kraftigare. Men är det blod från en nyfödd bebis så är det det kraftigaste. Problemet är ju förstås bara det att det inte går att få tag i bebisblod varifrån som helst.
Ganska magstarkt för att komma från en religiös mormon, eller hur?

Så där tänker jag helt enkelt kring ämnet: Det är inte så bara att kasta en trollformel. Det måste finnas en del "om" och "men".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar