torsdag 1 mars 2018

Camp NaNoWriMo: Round one

Yep, jag ÄR så galen!

Som de flesta av er vet om så älskar jag NaNoWriMo. Jag älskar idén med projektet och jag älskar att delta. I princip vad som helst som får en person att fatta pennan anser jag vara underbart, om du så skriver blogginlägg, en roman, ett filmmanus, din självbiografi eller ett manifest över dina politiska idéer.

Och jag har nu deltagit i NaNoWriMo i tre år. Jag planerar nog att vara med det fjärde året också. Men utöver det så ramlade jag över en annan liten sak: Camp NaNoWriMo.
Enligt hemsidan så är Camp NaNoWriMo "a virtual writer’s retreat, designed for maximum flexibility and creativity."
Det är med andra ord lite samma som NaNoWriMo. Du sätter upp ett mål för ett projekt under en månad och försöker uppnå det.
Det skiljer sig ändå från NaNoWriMo på några punkter


  • I NaNoWriMo är gränsen 50 000 ord under November månad. I Camp NaNoWriMo så kan du justera det, om du t.ex bara vill skriva något på 10 000 ord.
    Jag har ändå satt 50 000 ord för att jag kan! Helt oskojat, då jag är klar med NaNoWriMo så känner jag mig inte så trött ändå, som att jag helt bra skulle kunna fortsätta om storyn tillåter det. 
  • Du kan på hemsidan joina s.k "cabins" (alltså stugor) som jag antar att är som ett slutet forum där du och några andra skribenter kan peppa varandra. Det går att skapa helt privata stugor, så jag hoppas att många av mina vänner joinar Camp NaNoWriMo, så skapar vi vår egna stuga! 
  • Jag skrev "Round One" som titel till detta inlägg. Vet ni varför? För att projektet äger rum under April OCH Juli månad! Det är två tillfällen! Och vet ni vad? Jag tänker delta i båda! Därav "He's a madman"
Så vad tänker jag skriva om denna April då? En liten äventyrsberättelse om en ung man som seglar över haven för att hämta en stjärna till en kvinna som han älskar. Och hans vänner som följer med och hur deras alla öden utformas. Mera kan jag inte säga. Inte för att jag inte vill säga, utan för att jag helt enkelt inte vet! Ett tu tre tar berättelsen en annan sväng än vad jag ursprungligen hade planerat, eller så finner jag nya saker om mina karaktärer!
En tanke jag har funderat på skulle vara att något år skriva ett massivt projekt, där jag skriver del ett under april, del två under juli och del tre under november! Men det känns för stort för mig. 

Tror jag att det blir ett mästerverk? Det korta svaret är nej. Det längre svaret är "Det blir så bra jag kan skriva just nu". För jag tror på att man utvecklas och formas ju mera man skriver, så ja... Detta blir antagligen inte mitt mästerverk, men det blir det bästa jag förmår skriva just nu

Vi ses väl under Camp NaNoWriMo, hoppas jag? Jag heter HellhoundHarry


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar