fredag 2 mars 2018

National Poetry Writing Month

Yep, som om det inte vore nog med Camp NaNoWriMo så har jag ett annat projekt jag tänker ta del av. Som jag har känt till längre än Camp NaNoWriMo.
Det heter NaPoWriMo (National Poetry Writing Month). Och går ut på att man ska skriva en dikt om dagen, varje dag, i april månad.
Varför ska jag delta i det?

Delvis för att jag själv upplever att jag har dallat för lite i poesi. De enda poeterna jag har läst är William Blake, Lovecraft och Edgar Allan Poe.
Senaste gången jag skrev en dikt var väl 2009. Varför jag inte har pysslat med poesi sen dess beror på många faktorer, jag har träffat på pretentiösa poesi som har mördat lusten för mig att skriva poesi, ni vet hur man börjar inbilla sig att "detta är alltså riktig poesi, jaha..."
Jag har inte haft något att säga som inte kan sägas på ett mycket enklare sätt.
Jag har haft för mig att poesi måste handla om starka känslor och frustrerande angst och inte nödvändigtvis rimma (alltså ska inte poesi vara roligt och finurligt, det är ett allvarligt uppdrag)...

Nå, visst har jag fel! Det är därför jag säger att jag har dallat för lite i poesi!
Här är en mysig sommar dikt som jag helt enkelt googlade:

Allt är bra när sommaren är här.
Och växter kommer som blommor och bär.
Man behöver inte gå i någon skola.
Då kan man bara slappa och sola.
Solen lyser hela dan.
Ska ta en resa till Grekland i rätt plan.
På sommaren sprids kärleken överallt.
Och då kan det aldrig bli kallt.
Sommaren finns i mitt hjärta.
Sommaren finns i ditt hjärta.
Jag deltar också i NaPoWriMo för att jag tror att det kan helt enkelt utveckla mig som skribent (och kanske som person), att få dalla lite i poesi. Speciellt då jag bestämmer och får därför skriva precis hur jag vill! Det är charmen med att skriva i allmänhet!

Vill jag skriva poesi på rim? 
Vifta med min penna, simsalabim! 

Men om
korta meningar
jag skriva vill 
i shatneriansk anda
som Obamas tal?
Inget stoppar mig
jag är Gud

Jag kommer antagligen att publicera mina dikter här på bloggen. Fast om jag lägger dem på Finlandssvenska Bloggare-gruppen får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar