lördag 10 mars 2018

Zen in the Art of Writing av Ray Bradbury


Ray Bradbury är en av mina favoritförfattare. Jag brukar ibland tänka på honom som en slags tvillingsjäl, men det tror jag beror på att han är vad jag önskar att jag är när jag blir tusen år gammal, han själv blev 91 år gammal. En glad gammal gubbe som hade en lång historia av science fiction, fantasy och annat.
Han dog 2012, det året som jag började upptäcka honom. Vilket är synd för jag skulle mer än gärna ha skrivit ett brev till honom eller skickat ett mail.
Nåväl, får väl någon dag skriva ett annat blogginlägg där jag prisar karln och berättar hur han har påverkat mig, mitt skrivande och min attityd till skrivande. Det är två helt skilda saker, bara så ni vet!

Han hade naturligtvis en del tankar om skrivandets ädla konst, och om livet i överlag för den delen, om vilka han skrev ett antal artiklar. Och några av dessa artiklar har samlats in och kom ut i denna lilla bok Zen in the Art of Writing.
Denna bok har förstås en del artiklar där han berättar om hur han fick idéer till några av sina berättelser och hur hans karriär fick sin start.
Det finns också artiklar där han delar med sig av tips för unga författare, som t.ex hur man ska förhålla sig till vänner som inte tror på en och som påstår att man slösar bort sin tid.
Det finns också artiklar om Kärlek. Inte romantisk kärlek utan kärlek till livet, till vänner, till familj, till det vi gör, till arbetet.

Ett citat som jag brukar citera av Bradbury är
Love. Fall in love and stay in love. Write only what you love, and love what you write. The key word is love. You have to get up in the morning and write something you love, something to live for.”
Det citatet vill jag en dag ha inramat i mitt framtida skrivrum. Det finns inte här i denna bok, men han säger det i en annan intervju. Men säger inte det citatet mera exakt vad för slags författare han var?

Jag rekommenderar varmt denna bok, speciellt om du är en kreativ människa och mera speciellt om du är en skrivande människa!
Och om du bara är nyfiken på att läsa en gammal toks yrande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar